Mindfulness

Wat is Mindfulness?

 

Mindfulness kan worden omschreven als milde, vriendelijke aandacht, op dit moment. De training nodigt je uit te gaan ontdekken wat er op dit moment in jou aanwezig is, waarbij je lichaam en de adem als basis dienen. Door je aandacht steeds weer opnieuw, met mildheid, hierop te richten, kalmeer je en kun je een diepe ontspanning bereiken en laten aanhouden.

 

Gedurende de training zul je merken dat je steeds bewuster wordt. Je zult ontdekken dat je eigenlijk best regelmatig op de "automatische piloot" staat. We reageren namelijk vaak onbewust op de buitenwereld en ook op onze eigen binnenwereld, omdat we met onze aandacht ergens anders zijn. Met het ontwikkelen van aandacht en oplettendheid hier en nu, word je je hiervan bewust en kun je kiezen hoe je reageert, in plaats van een automatische reactie. Dat levert minder stress en meer energie op!

 

Voor wie?

 

Mindfulness is voor iedereen die:

 

  • zich beter wil concentreren;
  • stress wil omzetten naar ontspanning en balans;
  • anders wil omgaan met pijn en ongemak;
  • rust wil ervaren in het hoofd;
  • wil luisteren zonder af te dwalen;
  • bewuster en minder vanuit de automatische piloot wil handelen;
  • meer wil genieten van het moment.

Over de training

 

De training is gebaseerd op de door Jon Kabat-Zinn ontwikkelde Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). In de bijeenkomsten oefenen we met verschillende meditatietechnieken, is er ruimte om ervaringen te delen, en krijg je inzicht in je ervaringen door de thema's die worden behandeld.

 

De training bestaat uit een telefonische intake en 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 à 2,5 uur. De groepen bestaan uit 6-10 deelnemers. Deelname aan de training vraagt inzet in de vorm van dagelijkse oefening thuis, met behulp van een werkboek en audiobestanden. Het integreren van deze dagelijkse oefening in je drukke bestaan kan in eerste instantie stress geven. De training helpt je om meer zicht te krijgen op deze (en andere) stressfactoren en je krijgt handige tips om het oefenen thuis vorm te geven.

 

Als je het gevoel hebt dat je het dagelijkse oefenen niet vol gaat houden, dan is het misschien beter om goed voor jezelf te zorgen en de training op een ander, geschikter moment te doen.

 

Voor data, locatie en prijzen: zie Agenda & Prijzen

 

 

 

 

 

Mindfulnessweekend in Limburg

 

Samen met een collega docent geef ik Mindfulness weekenden bij Alandi Retreat Site in Limburg. Aan deze weekenden kan iedereen deelnemen, met of zonder meditatie ervaring. Het weekend biedt handvatten om mindfulness in je dagelijks leven te integreren.

 

Download hier de uitnodiging!

Rinske van der Harst | Scheppend Hart | 2015 

Website door Vyasa Wolvetang